Radno vrijeme: Pon - Pet 08:00 - 16:00
Chronos
Nazad na blog

Topli obrok

sanela16. mart 2012.

Na snazi do 3.10.2016. godine

Pravo zaposlenika na obezbijeđenu ishranu u toku rada je regulisano članom 17 Opšteg kolektivnog ugovora (“Službene novine Federacije BiH”, br. 54/05, 22/08, 62/08) na sljedeći način: "Poslodavac je obavezan zaposleniku obezbijediti ishranu u toku radnog vremena (topli obrok). Ukoliko poslodavac ne obezbjeđuje ishranu, zaposleniku se isplaćuje mjesečna naknada u iznosu od najmanje 20% prosječne neto plaće isplaćene u Federaciji BiH, prema posljednjim objavljenim podacima Federalnog zavoda za statistiku".

Neoporeziv iznos toplog obroka iznosi 2% od prosječne neto plaće u FBiH. Prosječna neto plaća u FBiH se svaki mjesec mijenja i objavljuje se u Službenim novinama FBiH. Zaposlenik ima pravo na topli obrok za svaki dan proveden na radu, ali treba znati da se naknada za topli obrok, dnevnica i terenski rad međusobno isključuju, kao i da zaposlenik nema pravo na topli obrok za vrijeme provedeno na godišnjem odmoru, bolovanju, plaćenom ili neplaćenom odsustvu.

Propis koji reguliše neoporezivu visinu toplog obroka za FBiH je: Pravilnik o primjeni Zakona o porezu na dohodak („Službene novine FBiH“, br. 67/08, 4/10, 86/10, 10/11, 53/11, 20/12, 27/13, 71/13, 90/13, 45/14, 52/16, 59/16).


Na snazi od 3.10.2016. godine

Pravo zaposlenika na obezbijeđenu ishranu u toku rada je regulisano članom 13 Opšteg kolektivnog ugovora ("Službene novine FBiH", broj 48/16) koji glasi: "Poslodavac je obavezan radniku osigurati ishranu u toku radnog vremena (topli obrok). Ukoliko poslodavac ne osigura ishranu, radniku se isplaćuje naknada u dnevnom iznosu od 0,5-1,0% od prosječne neto plaće isplaćene u FBiH, prema posljednjim objavljenim podacima Federalnog zavoda za statistiku. Dnevni iznos naknade za ishranu utvrđuje se do 31.12. u tekućoj godini za narednu godinu. Visina naknade, utvrđena na bazi prosječne neto plaće, isplaćene u FBiH, prema posljednjim objavljenim podacima Federalnog zavoda za statistiku, primjenjuje se za cijelu narednu godinu. U slučaju promjene propisa kojima se reguliše ova materija, potpisnice Ugovora će odmah pokrenuti postupak izmjena ovog člana Općeg kolektivnog ugovora". Neoporeziv iznos toplog obroka iznosi 1% od prosječne neto plaće u FBiH. Prosječna neto plaća u FBiH se svaki mjesec mijenja i objavljuje se u Službenim novinama FBiH. Zaposlenik ima pravo na topli obrok za svaki dan proveden na radu, ali treba znati da se naknada za topli obrok, dnevnica i terenski rad međusobno isključuju, kao i da zaposlenik nema pravo na topli obrok za vrijeme provedeno na godišnjem odmoru, bolovanju, plaćenom ili neplaćenom odsustvu. Propis koji reguliše neoporezivu visinu toplog obroka za FBiH je: Pravilnik o primjeni Zakona o porezu na dohodak („Službene novine FBiH“, br. 67/08, 4/10, 86/10, 10/11, 53/11, 20/12, 27/13, 71/13, 90/13, 45/14, 52/16, 59/16, 38/17, 3/18 i 30/18).
Veoma često se u praksi miješa pravo na topli obrok, odnosno iznosi koji su kao takvi regulisani Opštim kolektivnim ugovorom i neoporezivi iznos toplog obroka. To su dvije različite kategorije. Znači, Opštim kolektivnim ugovorom se reguliše PRAVO i VISINA iznosa na koji zaposlenik ima pravo (minimalna), dok se Zakonom o porezu na dohodak i Pravilnikom o primjeni Zakona o porezu na dohodak regulišu iznosi preko kojih se plaćaju doprinosi i porez na dohodak, tj. koji se tretiraju kao plaća.
Propisi na koji se naslanja pravo na topli obrok i (ne)oporezivi iznosi su: OPŠTI KOLEKTIVNI UGOVOR - STARI OPSTI KOLEKTIVNI UGOVOR - NOVI PRAVILNIK O PRIMJENI ZAKONA O POREZU NA DOHODAK - NESLUZBENI PRECISCENI TEKST Napomena: Tekst ažuriran sa izmjenama propisa Fotografija preuzeta sa: https://pixabay.com
Sanela Agačević

O autoru

Sanela Agačević

Magistar ekonomije iz oblasti računovodstvenog i revizijskog menadžmenta, Certificirani računovođa i Ovlašteni revizor. Redovan predavač na edukacijama Kontinuirane profesionalne edukacije računovođa i revizora, po programu Saveza računovođa, revizora i finansijskih djelatnika FBiH. Član Saveza računovođa, revizora i finansijskih djelatnika FBiH, Revizorske komore FBiH i Udruženja poslovnih savjetnika LESPnet BiH.

Komentari (93)

Ostavite komentar

Komentari se objavljuju nakon odobrenja.

H

Haris

4. decembar 2013.

Postovana Sanela, slijedeci receno naprijed zakljucujem da je TO cca BAM16,5 ali je razumijem mjesecno ili dnevno ili??? jer za 16,5 niko nema mogucnost da se prehrani u toku mjeseca?
S

Sanela Agačević

4. decembar 2013.

To je iznos za jedan radni dan, i to neoporezivi. Znači, za jedan mjesec je npr. 23 radna dana x 16,5 KM = 379,50 KM neoporezivog toplog obroka.
M

Marina

20. januar 2014.

Poštovana Sanela,

može li se odlukom društva propisati fiksni iznos toplog obroka u iznosu 170KM mjesečno bez obzira koji je broj radnih dana u pitanju?
Da li to mora biti tačno naglašeno u ugovoru o radu ili se može posebno propisati Odlukom?
Po Opštem kolektivnom ugovoru najniži t.o. je 20% od prosječene plate u FBiH, dakle taj iznos ne bi bio manji od propisanog.
Što se tiče ostalih nakanda, npr. naknade za odvojen život, trošak prevoza na i sa posla, da li se Uredba o naknadama koje nemaju karakter plaća (“Službene novine Federacije BiH”, br. 63/10 i 66/11) odnosi isključivo na državne službenike ili može obuhvatiti i nas ostale smrtnike?

Koji je najviši neoporezivi iznos koji se može isplatiti na osnovu odvojenog života (mora li taj odvojeni život biti privremen i koliko privremen) na koje propise/uredbe/pravilnike da se pozovem i da li ih treba navesti u ugovoru o radu?
Evo šta sam našla u Uredbi:

"Član 4.
Rukovodeći državni službenik čije je mjesto prebivališta udaljeno više od 70 kilometara od mjesta organa državne službe u kojem vrši službenu dužnost ima pravo na naknadu za odvojeni život od porodice u visini od 400 KM i naknadu troškova smještaja u mjestu rada u visini od 300 KM mjesečno.
Državni službenik i namještenik čije je mjesto prebivališta udaljeno više od 70 kilometara od mjesta organa državne službe u kojem vrši službenu dužnost ima pravo na naknadu troškova smještaja u mjestu rada u visini od 300 KM mjesečno. "

Hvala Vam puno!

Srdačan pozdrav,
Marina
S

Sanela Agačević

22. januar 2014.

Topli obrok se može odrediti u fiksnom iznosu, i mora se kao takav definisati internim aktom, Pravilnikom ili odlukom, ali ne ispod navedenog u Opštem kolektivnom ugovoru, kako ste i naveli u pitanju.
Što se tiče navedene Uredbe, na nju se "naslanjaju" propisi o oporezivanju dohotka, u nekim dijelovima: npr. prevoz na posao i sa posla, međutim, naknadu za odvojen život je moguće isplatiti, bez plaćanja poreza na dohodak i doprinosa, SAMO državnim službenicima i namještenicima. Zaposlenicima u realnom sektoru se može isplatiti ova naknada, ali sa obavezom obračuna poreza na dohodak i doprinosa.
M

Martin Karačić

21. januar 2014.

Molim za oodgovor.

Dali se može isplatiti manje od npr.16,5 KM toplog obroka za jedan dan proveden na poslu.
Primjer 7,00 KM.
S

Sanela Agačević

22. januar 2014.

Može. Navedenih 16,50 KM je (otprilike) neoporeziv iznos toplog obroka u FBiH. Bitno je da poslodavac donese odluku o visini toplog obroka i da vodi računa da iznos ne bude manji od propisanog u OPŠTEM KOLEKTIVNOM UGOVORU ZA TERITORIJU FEDERACIJE BOSNE I HERCEGOVINE “Službene novine Federacije BiH”, br. 54/05 i 62/08
Član 17 je propisao sljedeće:
Poslodavac je obvezan zaposleniku osigurati ishranu u toku radnog vremena (topli obrok).
Ukoliko poslodavac ne osigurava ishranu, zaposleniku se isplacuje mjesecna naknada u iznosu od najmanje 20% prosjecne neto place isplacene u Federaciji BiH, prema posljednjim objavljenim podacima Federalnog zavoda za statistiku.
A

Armina

27. januar 2014.

Poštovana, da li volonteri koji zaključuju ugovor o volonterskom radu bez zasnivanja radnog odnosa sa poslodavcem koji je privatna ordinacija, imaju pravo na topli obrok, troskove prevoza i naknadu plaće. Pravo na naknadu volontera visoke, više i srednje stručne spreme u organu državne službe je odredjena u visini od 35 % (član 26. Zakona o plaćama i naknadama u organima vlasti Federacije BiH („Službene novine FBiH", broj 46/10) ali da li se to odnosi i na privatne ordinacije.
Zahvaljujem unaprijed.
S

Sanela Agačević

27. januar 2014.

Pravo na topli obrok, troškove prevoza i naknadu plaće imaju samo volonteri koji su angažovani u organima državne službe, prema aktuelnom Zakonu o volontiranju. S obzirom da Vi pitate za privatnu firmu - ordinaciju, nema pravo na navedene naknade, bez obzira na stručnu spremu i navedeno u dodatnom pitanju.
S

Samir

13. februar 2014.

Postovana, nedavno smo dobili od Ministarstva Pravde FBIH akreditaciju da mozemo kao lokalno oml. Udruzenje biti organizator volontiranja. Da li smo obavezni placati za volontere po ugovoru o vol. radu u Udruzenju porez ili PIO ili ...
Po clanu 14. Zakona o volonterizmu stavka b) istice da mozemo isplatiti naknade u svrhu troskova putovanja, smjestaja i ishrane.... Da li ove troskove isplacujemo putem dostavljenih racuna od strane volontera o nastalom trosku ili ovo dozvoljava da mozemo im placati na kraju mjeseca tople obroke i izdavati putne naloge. Hvala na odgovoru.
S

Sanela Agačević

13. februar 2014.

Na početku Vam moram reći da je, po pitanju oporezivanja, najbolje da uputite upit Poreznoj opravi, Središnji ured u Sarajevu, jer objektivno postoji problem oko poreznog tretmana bilo kakvih isplata volonterima, bez obzira što Zakon o volontiranju navedene naknade isključuje od oporezivanja.
Vi ih možete isplaćivati na osnovu dokumenata, naloga za sl.put koji se pravi za svaki sl.put, topli obrok po isplatnom spisku na kraju mjeseca i ostale troškove po dostavljenim računima. To je "računovodstvena stvar", međutim, porezna je daleko kompleksnija tako da Vam, na žalost, ne mogu dati konkretan odgovor.
M

Mersed

31. januar 2014.

Poštovana,

još jedno pitanje. Da li je moguće isplatiti topli obrok za dane vikenda? Npr. ako se u toku mjeseca rade dva vikenda po 8h, da li se i za ta 4 dana moze isplatiti topli obrok?

Također, da li isplata naknade za prekovremeni rad podlijeze oporezivanju?

Hvala i lijep pozdrav,
S

Sanela Agačević

31. januar 2014.

Topli obrok po se pravilu obračunava i isplaćuje za dane provedene na radu, što je definisano Ugovorom o radu i internim aktima (Pravilnik o radu), bez obzira što ti dani "padaju" i za vikend. Međutim, treba imati u vidu da se ne krše odredbe Zakona o radu u smislu obaveznog odmora između dva radna dana, tj. sedmice.
Isplata za prekovremeni rad je sastavni dio plaće i oporeziva je u cjelosti.
Hvala Vama na praćenju stranice i čitanju :-)
R

Reso

10. februar 2014.

Postovana,
U slucaju da uposlenik ostane duze od 8 sat na radnom mjestu dali mu pripada drugi topli obrok recimo za manje od 4 sata
Hvala
LP
S

Sanela Agačević

10. februar 2014.

Zaposlenik ima pravo na topli obrok za RADNI DAN, a ukoliko se radi o prekovremenom radu (za što treba viti obazriv sa aspekta Zakona o radu i propisa o porezu na dohodak i doprinosa) onda se internim aktom može povećati iznos toplog obroka za takve slučajeve.
M

Marina

14. februar 2014.

Poštovana Sanela,

koliki je grijeh ne plaćati topli obrok i kako inspekcija rada može kazniti obveznika zbog neplaćanja?
Imam slučaj udruženja građana koji dugi niz godina nisu isplaćivali topli obrok; koje su poslijedice i može li se retroaktivno platiti bez troškova zateznih kamata?
Drugo pitanje je za isplatu plate, da li se može organizovati isplata plate u gotovini ili se mora isključivo platiti na tr.račun zaposlenika tj. žiralno?

Hvala Vam na savjetima :)

Pozdrav
Marina
S

Sanela Agačević

14. februar 2014.

Topli obrok je pravo zaposlenika regulisano Opštim kolektivnim ugovorom, tako da zaposlenik može tužbom tražiti isplatu toplog obroka.
Iz tog razloga inspekcijski organi se rijetko "bave" toplim obrokom, regresom i dr. primanjima koja nisu oporeziva i koja nisu izričito regulisana (u smislu sankcionisanja) Zakonom o radu.
Retroaktivna isplata toplog obroka je moguća, i ne treba isplaćivati zatezne kamate, međutim, sa poreznog aspekta gledano (iz ličnog iskustva sa poreznim inspektorima) je takva isplata moguća samo ako su ti troškovi već bili ukalkulisani na troškove i obaveze. Ako nisu, ne prihvataju te isplate kao neoporezive.
Što se tiče plaće, ona se mora isplatiti isključivo na tekući račun zaposlenika.
M

Marina

14. februar 2014.

Poštovana Sanela,

imam slučaj poslodavca koji je isplaćivao dugi niz godina unazad plate preko blagajne.
Možete li mi reći od koje godine važi propis o isplati isključivo na račun zaposlenika i koje su kazne ukoliko se plate isplaćuju u gotovini preko blagajne?

Hvala Vam!

Pozdrav
Marina
S

Sanela Agačević

17. februar 2014.

Ta obaveza je od početka primjene Zakona o porezu na dohodak, tačnije od 01.01.2009. godine i što se tiče kaznenih odredbi one su naslonjene na Zakon o Poreznoj upravi. Međutim, u Zakonu o Poreznoj upravi nigdje decidno ne stoji kaznena odredba za ovu vrstu nepoštivanja propisa.
Mislim da sam Vam sve rekla :-)
S

sanelaaaa

18. februar 2014.

Postovana, ako su radnici zaposleni po ugovoru o djelu,da li zakonom imamo pravo na isplatu toplog obroka,kao i isplatu naknade za odvojen zivot od porodice.s obzirom da imamo nekoliko radnika koji su oko 200 km udaljeni od svojih kuca.
hvala,
pozdrav
S

Sanela Agačević

19. februar 2014.

Fizičkom licu koje se angažuje na ovakav način se može isplatiti još neka naknada, ali je i ona oporeziva kao i naknada po osnovu Ugovora o djelu, znači ima istu “sudbinu”. Inače, toli obrok, dnevnice, naknada za odvojen život, terenski dodatak i sl. su naknade koje proizilaze iz radnog odnosa, pa se stoga ne mogu kao neoporezive (kao što se čini zaposlenicima) isplaćivati i fizičkim licima koja se angažuju po osnovu Ugovora o djelu (jer to nije radni odnos).
S

sanelaaaa

21. februar 2014.

hvala puno na odgovoru,zanima me da li se moze isplatiti naknada za odvojen zivot zaposlenima koji su u radnom odnosu udaljeni od porodice preko 100 km,koja je visina naknade?
zahvaljujem Vam se unaprijed na odgovoru
S

Sanela Agačević

23. februar 2014.

Nadkanada za odvojeni život se može isplaćivati samo državnim službenicima i namještenicima, ali ne i zaposlenicima u privredi i sl. U stvari -može, ali je u cjelosti oporeziva kao i plaća. To je regulisano članom 14. Pravilnika o primjeni Zakona o porezu na dohodak.
Naknada za smještaj rukovodećih državnih službenika pod uslovima iz člana 23. Uredbe o naknadama i drugim materijalnim pravima koja nemaju karakter plate
u visini 300,00 KM mjesečno, i na ime troškova odvojenog života 50% od prosječne mjesečne plate ostvarene u FBiH, prema posljednjem objavljenom podatku Federalnog zavoda za statistiku,
Naknada za smještaj rukovodilaca federalnog organa izvršne vlasti (premijera, zamjenika premijera i ministara Vlade Federacije BiH), u visini od 500 KM mjesečno, i na ime troškova odvojenog života 70% od prosječne mjesečne plate ostvarene u FBiH, prema posljednjem objavljenom podatku Federalnog zavoda za statistiku.
J

jasminka

4. mart 2014.

Ukoliko radnik ima ukupan broj sati provedenih na služ.putovanju 119 od ukupnih radnih sati za određeni mjesec 176 sati, s tim da po pojedinim putnim nalozima ima i prekovremeni broj sati, a ipak u ukupnom fondu sati na kraju mjeseca po putnim nalozima (119 sati) ne prelazi ukupan broj radnih sati za taj mjesec(npr 176 sati), kako obračunavati sate za topli obrok, u kojem omjeru, a da ne isplatimo preko neoporezivog iznosa?
S

Sanela Agačević

4. mart 2014.

Kod obračuna toplog obroka i dnevnica u obzir uzimate dane provedene na radu ili na sl. putu, a ne sate.
Veoma često se desi da službeni put "probije" radno vrijeme, međutim, to se ne smatra prekovremenim radom.
Posmatrajte ukupan broj radnih dana u mjesecu (npr. 22 ili 23), od njih oduzmite dane za koje ste isplatili dnevnicu (dani na sl. putu) i razliku dana množite sa visinom toplog obroka u neoporezivom iznosu. Tako ćete imati, na primjer, 12 dana sa isplaćenim dnevnicama za sl. put, a 11 dana na radu, sa isplaćenim toplim obrokom (pretpostavka da je u mjesecu 23 radna dana).
M

Marko

16. mart 2014.

Poštovanje,

zanima me da li je propisano kada se radnicima isplaćuje topli obrok recimo može li se isplaćivati unaprijed odnosno na početku mjeseca ili obračun mora biti na kraju mjeseca ? Konkretno u firmi u kojoj radim ide obračun radnih dana nadolazećeg mjeseca minus dani koje nismo radili u prethodom mjesecu tako da na početku mjeseca dobijemo topli obrok za taj mjesec. A sad je došlo do toga da su našli negdje u Zakonu propisano da se ne bi smjelo tako, unaprijed, isplaćivati.

Postoji li tu uopće pravilinik ili je ostavljeno poslodavcu da to riješi na način koji njemu odgovara ?

Hvala unaprijed .
S

Sanela Agačević

18. mart 2014.

Ako ostavimo propise na stranu i uključimo samo logiku, kako će se topli obrok isplaćivati unaprijed ako se još uvijek ne zna ko je koliko dana bio na radu, na bolovanju, na službenom putu i sl. ne vidim nikakav razlog niti mogućnot se topli obrok isplaćuje unaprijed. Smatram da, pored logike, takve isplate su i u suprotnosti sa propisima.
S

Seudina

11. april 2014.

Pitanje za topli obrok koji mi u računovodstvu opet ne znaju objasniti; kako je moguće da za 192 sata rada dobijem 184 KM toplog obroka? Ako mi je topli obrok 8 KM, a 192 sata podjelim na 8 sati dnevno dobijem 24 radna dana, puta 8 KM = dođe na isto 192 KM? Jesam li ja u pravu, ili negdje griješim?
S

Sanela Agačević

11. april 2014.

U pravu ste. Negdje Vam se "gubi" jedan radi dan, tj. 8 KM toplog obroka. Ako dobijete 184 KM to je topli obrok za 23 radna dana, a ne 24.
L

Lejla

24. juni 2014.

Da li se isplaćuje topli obrok za vrijeme bolovanja?
S

Sanela Agačević

29. juni 2014.

Ne. Zaposlenik ima pravo na topli obrok samo za vrijeme provedeno na radu.
A

Alisa

1. juli 2014.

Poštovana,

Ja trenutno ne bih ništa da pitam. Samo da kažem da Vas redovno pratim/čitam i svaka Vam čast :)

A kada budem imala neko pitanje, javim se :)
N

Najnoviji

9. juli 2014.

Poštovana,

Pitanje bi bilo: zanima me maksimalni neoporezivi iznos toplog obroka, tj. da li je u redu isplaćivati 16KM dnevno za 25 ili 26 radnih dana (mjesec bez nedjelja) jer fakticki toliko i rade (prijave su na 6,5 sati).

Dakle, da li je neoporezivo isplatiti npr. 416,00 KM zaposleniku na ime toplog obroka?

Unaprijed hvala,

Veliki pozdrav.
S

Sanela Agačević

16. juli 2014.

Poštovani, ukoliko je u Ugovorima o radu navedeno da su i subote radne, onda imate pravo na isplatu toplog obroka i za subote,
tj. za period ponedjeljak - subota.
U tom slučaju je ispravno isplatiti 416 KM na ime toplog obroka - neoporezivo.
A

Armin

25. juli 2014.

Poštovana,

Da li je dozvoljeno da se za jednu poslovnu jedinicu isplaćuje topli obrok a u drugoj poslovnoj jedninici (djelatnost restorana) zaposleni koriste kao topli obrok proizvode iz vlastitog asortimana tj. ono što i prodaju u toj poslovnoj jedinici (resoranu)? Te da li je problem ako su iznosi toplog obroka različiti za svaku poslovnu jedinicu unutar iste firme?

Hvala unaprijed,

Lijep pozdrav
S

Sanela Agačević

3. august 2014.

Prvo, različit način obezbjeđenja toplog obroka zaposlenicima se mora predvidjeti internim aktima, ali nije u suprotnosti sa propisima.
Međutim, različiti iznosi toplog obroka mogu biti problem. Nastojte da izjednačite visinu toplog obroka u svim poslovnim jedinicama.
A

Armin

5. august 2014.

Hvala na odgovoru...
T

Teo

29. juli 2014.

Poštovana Sanela

Naknada za topli obrok se može obezbijediti na sljedeće načine:
a) Isplatom novčanog iznosa zaposleniku;
b) Organizovanjem ishrane od strane poslodavca (interne kuhinje, kantine i sl.)
c) Kombinacija navedenog pod a) i b)
Što se točno misli pod kombinacijom? Da li to znači da se radniku može osigurati ručak u visini npr.8,00KM te mu isplatiti još npr. 7,00 KM i da sve to bude ok u slučaju nadzora?
Unaprijed se zahvaljujem na odgovoru.
S

Sanela Agačević

3. august 2014.

Da, upravo tako. Može se napraviti kombinacija toplog obroka u internoj kuhinji i razlika do neoporezivog iznosa se isplatiti.
Međutim, sve to mora biti predviđeno u internim aktima pravnog lica.
M

Mirna

1. august 2014.

Poštovana,
ako sam ja dobila radni nalog od strane poslodavca za neradne dane (subotu i nedjelju) i odradila puno radno vrijeme i rekli da će mi isplatiti naknadu plaće za ta dva dana, da li imam pravo i na topli obrok?
LP
S

Sanela Agačević

3. august 2014.

Smatram da imate pravo, jer će Vam, kako ste i rekli, ti dani biti plaćeni kao prekovremeni rad.
E

Enis

13. august 2014.

Poštovana,

da li se u jednom privrednom društvu za različite pozicije ( radna mjesta ) može donijeti interna odluka o različitim iznosima TO ili svi zaposlenici trebaju odnosno moraju imati isti iznos TO.
Molim za vaše misljenje.

Hvala.

Lijep pozdrav
S

Sanela Agačević

14. august 2014.

Poštovani, različiti iznosi toplog obroka znače, na izvjestan način, diskriminaciju među zaposlenim.
Zašto različiti? Inače, topli obrok i sva ostala primanja koja proizilaze iz radnog odnosa trebaju biti regulisana internim aktima u pogledu načina isplate, visine i dr. Stoga smatram da nema osnova da visina toplog obroka bude različita za zaposlenike.
G

gloria

19. august 2014.

Draga Sanela, evo me opet. Interesira me imam li pravo naplate toplog obroka za potrebne radne subote koje, uistinu odradim. Situacija je prilično nezgodna jer me tjera obim posla, a sama sam rukovoditelj i moram prirodom posla raditi i subotu. Još jednom velika hvala.
S

Sanela Agačević

14. septembar 2014.

Poštovana,
ukoliko je subota navedena kao radna u Ugovoru o radu, onda možete isplaćivati topli obrok i za subote.
U suprotnom ne.
O

Only1

13. septembar 2014.

Poštovana,

Da li uposlenik koji radi kod dva pravna subjekta ima pravo na topli obrok kod oba pravna subjekta, te do kojeg iznosa.
1-Npr:Kod pravnog subjekta A uposlenika je osiguran na 6 sati dnevno, a kod pravnog subjekta B
osiguran je 2 sata dnevno. Ili 4 sata kod subjekta A, a 4 sata kod subjekta B.
Može li se navedenom uposleniku isplatiti 16,2 KM/dnevno kod oba subjekta ako na to pristanu pravni
subjekti. ili je obaveza isplatiti srazmjerno broju radnih sati npr:16,2/8*4=8,1 , 16,2/8*6=12,15.
2-Šta u slučaju da navedeni uposlenik radi 4 ili 2 sata kod pravnog subjekta A koji posjeduje internu
kuhinju te topli obrok uposleniku bude isplaćen u vidu obroka-ručka. Koje tada pravo može ostvariti
kod pravnog subjekta B kod kojeg je osiguran 4 odnosno 6 sati na dan.

Unaprijed hvala i želim da Vam kažem da sam impresioniran Vašim znanjem i htjenjem da to znanje podijelite.
S

Sanela Agačević

13. septembar 2014.

Poštovani, zaposlenik koji radi kod dva poslodavca ima pravo na srazmjernu visinu toplog obroka (srazmjerno radnom vremenu), bez obzira na način kako je topli obrok organizovan. Ne može, kako ste naveli u prvom slučaju, da oba poslodavca isplaćuju puni neoporezivi iznos toplog obroka.
I u drugom slučaju, bez obzira na to na koliko je sati osiguran, dio toplog obroka kod jednog i drugog poslodavca se računa srazmjerno vemenu provedenom na radu (6 ili 4 sata), i bez obzira da li se radi o "internoj kuhinji" ili isplati toplog obroka u novcu.
Vama hvala na lijepim riječima :-)
H

Hannah

23. septembar 2014.

Postovani,

da li se za izdracun koeficijenta minulog rada uzima radni staz samo kod trenutnog poslodavna (onog koji ga obracunava) ili ukupan broj godina radnog staza zasposlenika?

Unaprijed hvala

LP

H.
S

Sanela Agačević

27. septembar 2014.

Uzima se samo staž kod trenutnog poslodavca. Međutim, trenutni poslodavac može, ukoliko želi, može minuli rad obračunavati i na ukupan staž.
E

enis

12. oktobar 2014.

Poštovanje, radim na pola norme 20h sedmicno međutim radim 3 dana po recimo 6,66 sati. Da li mi treba biti isplaćeno pola toplog obroka ili za ta tri dana puni. Državna služba je u pitanju. I na osnovu kojeg Zakona ? Veliko hvala !
S

Sanela Agačević

19. oktobar 2014.

Poštovani, s obzirom da je državna služba u pitanju moraćete ipak detalje da provjerite u kadrovskoj službi u smislu Pravilnika ili drugog internog akta,na koji način je to regulisano. Napominjem da je obaveza da Vam se da na uvid bilo koji interni akt koji je vezan za radni odnos.
J

Jasmina

13. oktobar 2014.

Poštovanje,

Dali samostalna djelatnost ima pravo priznavati na bilo koji nacin troškove goriva za luksuzni automobil koji nije registronan na radnju, a zaista se koristi u poslovne svrhe? Dali vlasnik može dati, odnosno napraviti neki ugovor o korištenju automobila sa radnikom, ali ne za prevoz sa posla i na posaso, vec samo u poslovne svrhe.
S

Sanela Agačević

24. novembar 2014.

Poštovana, može priznati troškove goriva za putničko vozilo iako nije registrovano na radnju, ukoliko ima potpisan Ugovor o korištenju istog.
M

mirza

31. oktobar 2014.

Poštovana Sanela,

ukoliko je TO npr 10 KM, kako se obračunava ako je radni dan za pojedine službe u preduzeću 12 sati? Da li tim radnicima treba obračunati 15 KM (10 pola TO za drugi dan) ili 10 KM?

Unaprijed hvala!
S

Sanela Agačević

7. novembar 2014.

Uvećani topli obrok po osnovu dužeg radnog vremena treba biti regulisan internim aktom i može se isplaćivati. Znači, nije obaveza, već stvar internog akta poslodavca.
M

Mario

7. novembar 2014.

Poštavana,
Pravno lice isplaćuje topli obrok u mjesečnom fiksnom iznosu od 180,00 KM.Moja preporuka kao novog knjigovođe je da odlukom definišu visinu toplog obroka po radnom danu,jer neki radnici dobijau dnevnice na osnovu službenog puta,a znate da se topoli obrok i dnevnice po službenom putu međusobno isključuju.Na način koji sam predložio mogu poštovati to pravilo.
Lp
S

Sanela Agačević

7. novembar 2014.

Poštovani, mogu se definisati iznosi toplog obroka fiksno mjesečno ili po radnom danu, internim aktom. U stvari, to je i poželjno.
Međutim, ako zaposlenik ide na službeni put tada dobija dnevnicu koja "pokriva" ishranu na sl. putu, te za dane provedene na sl. putu nema pravo na topli obrok. Znači, isplaćujete topli obrok za dane za koje zaposlenik nije bio na sl. putu.
D

Damir

13. decembar 2014.

Postovana,

Zanima me da li se usluga provizije (posredovanje ) prilikom prodaje masine oporezuje ili ne. Usluga je stranom drzavljaninu koji ima firmu van BiH.
Kako je pravilno fakturisati takv uslugu INO firmi.

Hvala!
S

Sanela Agačević

6. januar 2015.

Poštovani, usluga posredničke provizije za prodaju mašine je oporeziva PDV-om, bez obzira što uslugu fakturišete stranom državljaninu koji ima firmu van BiH. Znači, na uslugu obračunavate 17% PDV-a.
D

Damir

6. januar 2015.

Hvala na odgovoru,

Posto se radi o stranom drzavljaninu zanima kako ce on dobiti povrat PDV-a koji meni plati na navedenoj fakturi.

Interesuje me jos da li se topli obrok oporezuje u Brcko distriktu kao i putni trosak.

Jos jednom Hvala?
S

Sanela Agačević

7. januar 2015.

S obzirom da se radi o usluzi posredovanja, on ne može dobiti povrat PDV-a u BiH. Izuzetno, u zavisnosti od propisa zemlje gdje je rezident, može ostvariti povrat. Što se tiče toplog obroka i putnih troškova u BD, topli obrok je neoporeziv samo ukoliko se radi o organizovanoj ishrani (interna kuhinja), a dnevnica je neoporeziva do 25 KM.
D

Damir

7. januar 2015.

Hvala Vam puno,

Zanima me jos da li postoji neki nacin fakturisanja moje usluge ( koju sam prethodno naveo) uz oslobadanje pdv-a.

Knjigovoda mi je rkao da prema Član 15 stav 2 Tačka 5 (promet usluga) sam osloboden od placanja pdv-a.

Hvala!
S

Sanela Agačević

9. januar 2015.

Poštovani, Zakon o PDV-u imate na našoj web stranici i možete pogledati i Vi i Vaš knjigovođa koje usluge (i da li Vaša usluga) podliježe obavezi obračunavanja PDV-a.
D

Damir

9. januar 2015.

Hvala puno!
M

Mirela

13. januar 2015.

Da li se topli obrok može isplatiti vlasniku obrta, da li se priznaje u troškove?
S

Sanela Agačević

26. januar 2015.

Poštovani, može se isplatiti, ali nije porezno priznat rashod u KPR.
S

Starački dom

25. januar 2015.

Poštovana,
ukoliko je rad pojedinih službi u ustanovi organiziran u smjenama koje ne traju isto, 7,8,12 sati, da li se naknada za topli obrok isplaćuje za dane provedene na poslu, nevezano koliko im je taj dan trajala smjena ili se isplaćuje tako da se ukupan broj sati provedenih na poslu dijeli sa 8, i tako dobije broj dana za koje treba isplatiti naknadu za topli obrok.
S

Sanela Agačević

12. mart 2015.

Poštovani, neovisno od trajanja radnog vremena (konkretno u Vašem slučaju 7,8 ili 12 sati) naknadu za topli obrok isplaćujete po RADNOM DANU. Za prekovremeni rad se isplaćuje samo povećana plaća.
1

111

4. februar 2015.

Postovana,

Ukoliko organizujemo internu kuhinju i jedan dio radnika koji zele topli obrok prima u obliku rucka, da li mozemo jednom dijelu radnika koji to ne zele, topli obrok isplatiti u novcu.
Kako cemo tretirati razliku u odstupanju izmedu TO isplacenog u obluku rucka i TO isplacenog u obliku novca.
Npr:Uposlenik moze odabrati jednu od dvije opcije:
a)Trosak rucka 8 KM
b)TO u novcu 10 KM
Ako izabere opciju a) da li je neophodno razliku od 2 KM uplatiti dodatno.
S

Sanela Agačević

12. mart 2015.

Organizovanje toplog obroka možete kombinovati, pa i na ovakav način kako ste naveli. Potrebno je samo da takav način organizovanja toplog obroka (kombinacija) predvidite internim aktom.
A

anela

8. februar 2015.

Poštovana
plata za direktora?

do sada je ovako funkcionisalo, oprezivi dio dnevnice i to za dnevnice nema naloga niti bilo kojeg dokumenta za pravdanje to obrok je isao i do 400 km? direktoru ide plata preo banke a ostalim preko blagajne.
kako uplacivati platu a da nije cjelokupna oporeziva, smije li se placati nekom na eacun nekom preko blagajne topli obrok?

hvala puno, nadam se da nisam zapetljala pitanje

pozdrav
S

Sanela Agačević

12. mart 2015.

Poštovana, prvi dio pitanja je zaista nejasno formulisan. Pojasnite malo bolje da bi mogla odgovoriti.
Što se tiče drugog pitanja, možete neoporezive iznose toplog obroka, dnevnica i sl. isplaćivati i iz blagajne i na tekući račun. Možete i kombinovati, samo je bitno da prilikom isplate iz blagajne imate kao prilog isplatnu listu sa potpisima zaposlenika.
B

Bojana Parađina

18. april 2015.

Poštovana,
ukoliko je riječ o radniku koji je prijavljen na 2 h dnevno i u stalnom radnom odnosu, da li on ima pravo na isplatu toplog obroka?
S

Sanela Agačević

28. juni 2015.

Poštovana, ima pravo na srazmjeran iznos toplog obroka.
R

Radnik

8. maj 2015.

Poštovana,

Da li je regulisan maksimalni dozvoljeni iznos troškova prevoza i toplog obroka (neoporezivi)? Poslodavac mi isplaćuje oko 550 KM neto platu, 500 troškovi prevoza i oko 450 topli obrok (radno vrijeme 40 sati sedmično). Da li je to sve regularno pošto mi se ti iznosi čine prevelikim.

Hvala unaprijed
S

Sanela Agačević

2. juli 2015.

Poštovani, nije regulisan maksimalan iznos u smislu ispunjavanja prava zaposleniku, međutim, regulisan je samo maksimalno neoporeziv iznos. To što Vaš poslodavac možda i isplaćuje iznad neoporezivog iznosa je njegova "stvar" jer je on u tom slučaju obveznik plaćanja poreza i doprinosa na razliku između isplaćenog i neoporezivog iznosa.
B

brankica

15. februar 2016.

Postovanje sa 6 h radno vrijeme, dali je moguce da topli obrok bude placen u iznosu od 5.50 konvetibilnih maraka. Srdacan pozdrav i ocekujem skori odgovor.
S

Sanela Agačević

11. april 2016.

Poštovana, topli obrok se isplaćuje shodno internim aktima. Može biti 5,50 KM / dan, ako sam dobro razumjela pitanje.
Z

zbunjena

16. februar 2016.

Pozdrav,
interesuje me da li će ovaj zakon o porezu na dohodak važiti na novonastalom opštem kolektivnom ugovoru potpisanom u 2016. godini, gdje se kaže da je topli obrok od 0,5 do 1 % prosjeka federacije.
Malo me ovo buni.
Hvala unaprijed.
S

Sanela Agačević

25. februar 2017.

Da, na snazi je novi, izmijenjeni Pravilnik o primjeni zakona o porezu na dohodak sa kojim se oporezuju isplate po osnovu t.o. iznad 1% prosj. plaće u FBiH.
A

Adis

10. juni 2016.

Postovana Sanela,

Koliko iznosi neoprezivi dio toplog obroka (u procentima)?

Ovo pitam jer mi nije poznato koji je vazeci kolektivni ugovor u FBiH, pa bih Vas zamolio da mi odgovorite i na to pitanje, ukoliko znate.

Unaprijed hvala!
S

Sanela Agačević

25. februar 2017.

1% prosječne plaće objavljene u FBiH (posljednji poznati podatak).
F

Ferida

9. august 2016.

Poštovana Sanela,
Da li osoba koja je primljena na stručno osposobljavanje bez zasnivanja radnog odnosa kod poslodavca registriranog kao d.o.o po novom Zakonu o radu ima pravo na topli obrok bez plaćanja poreza. Da li je u slučaju plaćanja poreza dovoljno platiti samo porez na dohodak po preračunatoj stopi 11.11%.
Unaprijed hvala.
S

Sanela Agačević

9. mart 2017.

Ukoliko bilo šta isplatite licu koje je primljeno na stručno osposobljavanje bez zasnivanja radnog odnosa, u obavezi ste platiti 10% poreza na dohodak, 4% doprinosa za zdravstveno osiguranje, 6% doprinosa za PIO, 0,5% posebne naknade za prirodne i druge nesreće i 0,5% opšte vodne naknade.
F

Fuada

21. juni 2017.

Poštovana Sanela da li poslodavac krši zakon ako npr sredinom ili početkom tekućeg mjeseca isplati ukupan iznos toplog obroka za taj mjesec radniku
S

Sanela Agačević

13. novembar 2017.

Topli obrok se može isplatiti samo na kraju mjeseca, kada poslodavac ima informaciju koliko dana je zaposlenik bio na radnom mjestu, koliko na bolovanju, koliko na službenom putu i sl. Ne može se topli obrok isplaćivati akontativno.
M

Mujo

18. decembar 2017.

Opći kolektini ugovor kaže da se dnevni iznos naknade za ishranu utvrđuje do 31.12. u tekućoj godini za narednu godinu. Visina naknade, utvrđena na bazi prosječne neto plaće, isplaćene u Federaciji BiH,
prema posljednjim objavljenim podacima Federalnog zavoda za statistiku, primjenjuje se za
cijelu narednu godinu. I na koliko je utvržen za 2017. godinu i za 2018. godinu
S

Sanela Agačević

28. decembar 2017.

U smislu neoporezivog iznosa posmatrate za svaki mjesec objavljeni podatak o prosječnoj plaći i uzimate 1% kao neoporezivi iznos. Sa druge strane, opštim aktima trebate regulisati visinu toplog obroka u smislu Opšteg kolektinog ugovora i prava zaposlenika.
S

Samir

20. decembar 2017.

Poštovana,

Imam jendo pitanje, nadam se da možete odgovoriti.
Imam registrovan doo od 20.12.2016. ja sam ujedno i jeidni radnik i vlasnik, osnovana je u Visokom (ZDK). Sada na kraju ove godine imam dobit oko 7.000KM, mislio sam da mi se isplati topli obrok i regres da umanjim dobit. Ali meni su u računovodstvu rekli da ja nemam pravo na regres, na topli obrok niti bilo šta, jer sam vlasnik u Doo i neam uposlenih. Pa me zanima da li je to tačno. Te ako nije problem samo da znam u kojem zakonu ili pravilniku mogu da da pročitam više o tome, ili ako imam pravo na topli obrok da im pokažem da mi mogu isplatiti. Hvala Vam puno na odvojenom vremenu.
S

Sanela Agačević

28. decembar 2017.

Nema smetnji da sebi kao jedinom zaposleniku obračunate i isplatite topli obrok, regres i sva ostala primanja na koja imate pravo. Bitno je da ste u radnom odnosu, te na osnovu toga ostvarujete sva prava po Opštem kolektivnom ugovoru i Zakonu o radu. To što ste jedini zaposlenik ne znači da na navedene naknade nemate pravo.
J

Jasmin

27. januar 2018.

Postovana Sanela,
Molim Vas za odgovor. Da li radnici koji ce biti angazovani za terenski rad u trajanju od 10 dana, a boravit ce na terenu po 6-7 sati dnevno imaju pravo na topli obrok i po kojem Zakonu ili Pravilniku? Hvala
S

Sanela Agačević

1. april 2018.

Ako su na terenskom radu do 10 dana, nemaju pravo na terenski dodatak, ali imaju pravo na dnevnicu koja obuhvata i ishranu. Ako se pak ne isplaćuje dnevnica, ti zaposlenici imaju pravo na topli obrok. Isplata toplog obroka, odnosno pravo zaposlenika na topli obrok je regulisan Opštim kolektivnim ugovorom o kome više možete naći na našoj web stranici.
Sa druge strane imate Zakon i pravilnik o porezu na dohodak koji samo regulišu oporezive i neoporezive isplate, između ostalog, tako da se trebate referisati prema Opštem kolektivnom ugovoru, ali i internim aktima ukoliko ih Vaše društvo ima.
S

Semir

22. juni 2018.

Poštovana Sanela,
zamolio bih Vas za odgovor. Mi kao neprofitno udruženje građana smo slali praktikante (studente prava) na upoznavanje sa radom Skupštine ZDK (nešto slično praksi, ali nije memorandumom definisano kao praksa, niti volontiranje). Praktikanti su za 30 dana dobijali po 5 km dnevno za topli obrok (30 x 5=150 KM). Sada kad isplacujemo, kako da to proknjižimo, a da bude sve čisto i legalno naravno. Jel potrebno platiti ikakav porez?
S

Sanela Agačević

26. august 2018.

S obzirom da studenti nisu radili nikakav konkretan posao, dovoljno je da platite samo 10% poreza na dohodak, uz posebnu Odluku o slanju studenata na "praksu".

Podijelite ovaj clanak